קידום אתרים אוטומטי- לאן נגיע ב-2020?

כיום סדר היום של מקדם אתרים סטנדרטי מתחיל בערך כך:

הוא קם בבוקר, ורגע לפני שהוא שוטף את הפנים הוא רץ למחשב ובודק את AHREFS או אולי SEMRUSH כדי לבדוק את מילות המפתח של הלקוחות שלו,

הוא מקווה שכבר קרה משהו בפרוייקט שהוא קיבל לפני חודש,

ואז מתבדה וחוזר לשטוף את פניו.

לאחר הקפה הוא מתחיל להיכנס קצת יותר לעומק ומתחיל לדבר עם כמה קולגות כדי למצוא קישורים חדשים, מקווה שכבר יהיה מספיק רציני כדי למצוא לעצמו כותב תוכן במשרה מלאה במקום שהוא יעשה את כל העבודה השחורה הזאת שוב ושוב ושוב על מנת להיות ראשון בגוגל.

אבל כל זה הולך להשתנות,

זה כבר התחיל,

קבלו סקירה קצרה על המגמות שהבינה המלאכותית טומנת בחובה עבורינו המקדמים ב-2020:

  1. אז כבר יש לנו כלים אוטומטיים למעקב אחר מיקומי הפרוייקטים שלנו, אבל בעתיד הלא מאוד רחוק הבינה המלאכותית "תחליט" עבורינו לבד מהן המילים המדויקות על בסיס סקירה מהירה של כל הנתונים ברשת בארץ ובעולם. היא תיקבע לנו את ההעדפות הנכונות בזמן המעקב השוטף ותחליט בדיוק מה להוציא ומה כדאי לקדם, ולנו המקדמים? זה יחסוך המון זמן נחוץ שנוכל להקדיש לדברים המעניינים באמת. וכמובן היכולת להעמיס על עצמינו עוד ועוד פרוייקטים נוספים.
  • האלגוריתם של גוגל- האם הבינה המלאכותית תטיב עם האלגוריתם שאפילו המהנדסים של גוגל לא בטוחים שהם מבינים? האם עולם ה-SEO יושפע מזה לטובה או לרעה? אז באמת התשובה איננה ברורה דיה עדיין, כל עוד גוגל מתעסקת בעיקר עם הפירצות שמתגלות עקב ניסיונות של מקדמים רבים להטעות את האלגוריתם, אנחנו יכולים להמשיך כרגיל, אך ביום שבו גוגל תחליט להחזיק בהגה ולהטות אותו לכיוון הבינה המלאכותית, יהיו הרבה גלים, אך אל חשש, משום שגוגל הרי לא מעוניינת בטלטלות גדולות שיפגעו באמינות שלה ולכן התנודות אינן צפויות להיות חדות במיוחד.
  • PPC  – אז למי שעדיין לא יודע, מודעות ה- PPCשל גוגל מהוות כ-90% מהכנסותיה, האם גוגל ידעה מראש שהמעבר למנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית, יוביל למערכת שלא ניתן להסביר אותה באופן ישיר? האם עזיבתו של Cutts את גוגל ב-2014 ואי איוש תפקידו מחדש, הייתה מקרית? האם גוגל כבר לא הייתה מעוניינת יותר להסביר את עצמה בפני מנהלי האתרים, או שהיא פשוט לא יכלה לעשות זאת? בשנת 2017 Sundar Pichai, מנכ"ל גוגל החל להגיב באופן פומבי על ההסתערות מצד גוגל בכל נושא הבינה המלאכותית, והבהיר שהנושא אינו פוטר את גוגל מאחריות.

מנכ"ל Ayasdi, Bob Griffin, סיכם את זה בפשטות:

"הבנת פעולתה של המכונה היא קריטיתשקיפות, משמעותה לדעת מהו האלגוריתם שהיה בשימוש, מהם הפרמטרים שהיו בשימוש באלגוריתם ולמההצדקה, משמעותה להבין מה היא עשתה ולמה, בצורה שניתן להסביר לעיתונאי, בעל מניות או מחוקק. ההבדל הוא מוחשי והוא מעבר להבטחה ערטילאית לבינה מלאכותית שניתן להסביר אותה".

מומחי SEO רבים, שאין להם שום מושג באופן בו עובדת הבינה המלאכותית, מיהרו להתעלם מכל שאלה שעלתה סביב הנושא. מאחר ורק למעטים בתעשייה יש רקע בתחום הבינה המלאכותית, הפך הנושא למשהו שונה לגמרי – סלוגן שיווקי אחד נוסף, יותר מאשר טכנולוגיה מוחשית ואמיתית. מכאן, המרחק היה קצר עד שהחלו לצוץ עוד ועוד חברות   SEO במיוחד בתחום של בניית אתרים לסטארטאפים וכמובן קידום הסטארטאפים הללו שמיהרו למצב את עצמן כספקיות פתרונות בינה מלאכותית.

מה יקרה בקרוב? כנראה שבשנה הקרובה לא יהיה יותר מדי, אך בטווח ה-5 שנים הקרובות, כל עולם הSEO הולך להשתנות.